Den givna sanningen

För ett antal sekler sen fanns det en universell sanning, gud finns. Något som vi idag kan se som skrattretande och löjligt och så långt från empirismen som man kan komma. Något att utgå från när andra troliga sanningar ska formuleras och uttryckas. Detta var verkligheten, den enda sanning som kunde vara absolut säker. Gud finns! Sen att det var olika tolkningar om vad Gud var och vad detta väsen stod för är ej relevant. Gud finns!

Vad har vi för sanningar idag då, finns det någon absolut sanning att utgå från? Vetenskapligheten kan vara en sådan sanning som blir paradoxal eftersom att den strävar att motbevisa sig själv för att den skall kunna bli absolut. Vilket inte gör den på samma sätt som religionen absolut O-ifrågasättbar sanning.

Men vi har i Sverige ett styrelsesätt som i stort aldrig blir ifrågasatt vilket är demokratin. Detta styrelsesätt och dess värderingar får inte ifrågasättas utan skall implementeras i varje individ och vara som ett rättesnöre genom livet. Jag vill poängtera att jag ställer mig bakom demokratin och dess betydelse för individ och kollektiv men att det är demokratins absoluta sanning som jag ifrågasätter. Vi utgår från att allt annat än demokrati är fel eftersom att demokrati för oss är en helig sanning, en okränkbar rättighet vi har. Vi kan leka med tanken att det finns ett styrelsesätt som är bättre än demokrati men att vi inte än har kommit på det. Kan vi göra det med den sanning som ligger som total norm? Kan vi tänka utanför det givna?

Demokrati som är en rättighet som många tar väldigt lättvindigt i Sverige. För oss är det en självklarhet att alla har rätten att påverka samhället genom röstning, demonstrationer m.m. Detta gör att vi inte utnyttjar vår rätt för att vi har blivit.. bortskämda..? Kan vi inte vända på steken och säga att det är alla medborgares plikt att nyttja demokratin till max? Plikt är mer betungande än rättighet och kräver ett ansvarstagande. Inget ansvarstagande ingen demokrati! Min poäng mina vänner är att det är extremt viktigt att göra sin plikt i en demokrati vilket genast leder mig till Europaparlamentsvalet som kommer i början av juni.

Rösta, det är det absolut minsta du kan göra får vår nuvarande heliga sanning demokratin. Det är ta mig fan din plikt!


Kommentarer
Postat av: läsare

jävlar ska man börja engagera sig i politik nu oxå...jag som trodde jag hade nog med sommarjobb, flytt och högskolestudier....tack för påminnelsen iaf!

2009-04-20 @ 21:55:44
Postat av: Jake

Det var många fina ord i det här inlägget David. Du vet ju att det som lockar läsare är chocker av olika slag

2009-04-20 @ 22:24:12
URL: http://jake.blogg.se/
Postat av: Jocke!

Hej farbror David!

Roigt att du har smugit med en blogg så där lite vid sidan av! Tunga ämnen du rotar runt i dessutom, en släng av storhets möjligen? = )



Jag vill bara påminna om att de människor som normalt kategoriseras som religiösa hade whoopat total ass med oss ateister alla dagar i veckan - de är ju typ 5 miljarder! Inte så skrattretande, snarare skrämmande.

Det finns betydligt fler religiösa människor än de som lever i en demokrati.

Det är väl också så att det bara är i en välfungerande demokrati som Kreti och Pleti har friheten att sitta på kammaren och klura ut nya styrelseskick och sedan försöka sprida dem till världen! Länge leve demo!

Fridens Liljor!

2009-04-21 @ 09:58:44
Postat av: läsare

Jockes inlägg lät ju läskigt...att det finns mer religiösa människor än de som lever i demokrati...Gud hjälpe oss!

2009-04-21 @ 11:07:13
Postat av: julia

väl talat david :)

2009-04-21 @ 11:38:28
URL: http://attvarajulia.blogg.se/
Postat av: David

Alltid roligt at uppröra och skapa en tanke. Visst är det så Jocke att det finns fler troende människor än vad det finns medborgare i världens demokratier. Men för ett flertal av dessa människor finns det konkurrerande världsbilder vilket kyrkan (om vi utgår från norra delarna av Europa) tidigare hade totalt monopol på. Du kan m.a.o. vara troende och ha en vetenskaplig världssyn. Vilket var en omöjlighet tidigare när religionen verkligen skulle ge svar på allt och avvikande åsikter bestraffades. Sen hur bokstavstroende idag får ihop sin världsbild är för mig en gåta. Men jag är ju dock skadad av vetenskapen...så vad vet jag.



Demokrati är ett relativt nytt fenomen (antiken var bara svammel :) och att denna i sin tur genomgår en evolution och utvecklas. Att vi nu har utvecklat demokrati till perfektion ställer jag mig skeptisk till. Speciellt när världspolisen USA står som förebild för den fria demokratiska nationen.



Fan nu kom jag in på sidospår igen.

2009-04-21 @ 19:17:33
URL: http://hjeltens.blogg.se/
Postat av: Jocke!

Jag tittade mest in för att reta dig för att du bloggar och droppa en hälsning! = ) Vi syns till sommaren!

Fridens Liljor! Hälsa de som förtjänar det!



ps. jag förstår hur du tänkte, du formulerade dig lite spetsfundigt och drastiskt. Men att den demokratiska tilltron vi hyser i Sverige av idag, på något vis går jämföra med den förtryckande paradigmen som kyrkans existensiella tolkningar tidigare utgjorde i Europa och fortfarande ugör i många delar av världen - det är bara det jag vände mig emot.

Men det är klart att lite roligt är det ju att man inte kan rösta för exempelvis despotism i en demokrati. I en fullständigt fri demokrati borde man ju kunna rösta bort demokratin... ds.

2009-04-22 @ 13:16:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0