DC matchen

Jag vet att jag är lite sen med mitt inlägg om Sverige - Israel matchen. Men det skiter jag i! Tycker det är extremt viktigt att i denna debatt hålla fokus på vad det är som ska diskuteras, vad som är den heta potatisen. Och som jag har tolkat frågan är det hur staten Isrel behandlar den Palestinska minoritet som lever i omtvistade landområden. Här ligger det en konfliktsituation beroende på om man ser och tolkar utifrån suveränitetsprincipen eller genom folkrätten. Detta ger jag mig inte in i. Det som fascinerar mig är hur det kan tolkas som antisemitism så fort nationalstaten Israel kritiseras av behandlingen av minoriteter och hur de sköter sin utrikespolitik. Lite av en paradox att Israelerna behandlar sina minoriteter på detta sätt med tanke på vilken historia majoriteten har, men även det är en annan debatt. Jag anser att det är bra att det har blivit denna uppståndelse kring matchen (dock ej de olagliga protesterna) och att det en gång för alla inte går att isolera idrotten från världen runt omkring. Jag är inte emot Israels folk (eller tennisspelare) utan jag ställer mig kritisk till nationalstatens agerande i vissa frågor, både inrikes och utrikespolitiken. Gör det mig till antisemit?

Kommentarer
Postat av: Ida

Ja det hoppas jag verkligen att det blir =) och nu gäller det att du planerar din roll som toastmaster bra. Kram Kram

2009-03-11 @ 16:37:10
URL: http://idasjoberg.bloggagratis.se
Postat av: Ida

Förresten nu har Chandler börjat blogga oxå. Den sidan måste du ju kolla in :) http://thomasmork.bloggagratis.se/

2009-03-11 @ 16:40:35
URL: http://idasjoberg.bloggagratis.se
Postat av: Simon Palm

För lite naket ... du måste utmana porren om du ska bli internetkung.

2009-03-14 @ 18:54:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0