Flygplatsens psykologi

Är det inte förundrande över hur mänskligheten fungerar? Flockdjur med ett orationellt beteende kanske kan sammanfatta de handlingar vi utför under vissa premisser. Flygplatser är en sådan arena när dumskan kommer till uttryck.
Scenariot: Planet som du åker har precis landat och den lilla "fasten your seatbelt" skylten slocknar. Vad gör då 90 % av planets passagerare? Jo, de ställer sig upp och trängs som tusan. Jag förstår att de som sitter närmast utgången gör sig redo men varför ska de stackare som sitter längst bak stå halvböjda och trängas i 5 minuter för att få stiga av? Denna kollektiva klaustrofobireaktion sker vid varje flygning som jag är med på. Jag har prövat att sitta kvar i min stol när jag sitter närmast gången och möter oförstående och halvt hatiskablickar av mina medpassagerare närmast fönstret. Det skall påpekas att jag inte försenar dem på något vis utan vi kommer ut exakt samtidigt som om jag hade rusat upp ur min plats. Denna cirkus fortsätter när vi kommer till rullbandet och ska hämta vårt bagage. Till och börja med, varför har alla frekventa flygare en svart rullväska av Samsonite? Och varför blir de förvånade att de måste kolla 7 väskor innan de hittar just sin väska? Hela problemet hade varit löst om de hade en stor sticker med HARADS IK på sidan, detta gör dem unika. Men icke, för då är de inte lika häftiga som sina andra flygarkompisar med helsvarta Samsonite. När man väl står där och väntar på sin väska så fungerar det inte att stå 5 meter från bandet så att alla kan se och gå fram när just sin väska kommer utan man bör stå högst 30 cm från bandet så att man kan lyfta i varje väska som rullar förbi. Problemet är bara att alla inte rymms där framme vid bandet. Varför är det så vi agerar? Jo mina vänner så här är det: Människor är smarta, folk är dumma i hela skallen. Kollektiva handlingar avsäger individansvar. Våga vara individ!

Puuuuh det var skönt att få vara lite arg och spotta över mänskligheten. 

Baby drog ner till Stockholm på jobb idag, så jag blir gräsänkling under veckan. Jobb och slit hela veckan även för mig. Ska försöka laga mig ordentliga måltider precis som om min dietist var hemma = Bacon all week long :)
Over and out

Kommentarer
Postat av: mli

Haha känner igen det där scenariot alltför väl =)

2009-03-09 @ 16:20:42
URL: http://zzzmli.blogg.se/
Postat av: julia

jotack det där är ett väldigt intressant fenomen. en annan spännande grej tycker jag dock är hur vissa har så bråttom IN till flyget. tydligen finns det någon slags önskan om att vara först, eller i alla fall att vara bland de första. sen sitter de där (ofta längst/långt fram) och avnjuter en tidning medan övriga får knöla sig förbi. vad det ska vara bra för kan man ju också undra över. planet går ju ändå inte förrän siste man är på plats. men det kanske är trevligt att vara number one oavsett scenario :)

2009-03-10 @ 12:30:38
URL: http://attvarajulia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0